Większość z nas nie wyobraża sobie poranka bez aromatycznej kawy. Dodaje ona energii do codziennych zajęć, wspomaga koncentrację i wprowadza w dobry nastrój. Nie każdy jednak wie, iż pita w rozsądnych ilościach mała czarna pomaga zredukować zbędną tkankę tłuszczową. Sprawdź, jak działa kawa na odchudzanie!

Właściwości kawy

Już jedna filiżanka kawy dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Zawiera aż 7000 cennych związków wpływających pozytywnie na ludzki organizm, m.in. flawonoidów. Z dobroczynnych właściwości kawy korzystają osoby intensywnie trenujące – znajdujący się w niej kwas chlorogenowy neutralizuje wolne rodniki powstałe podczas wysiłku fizycznego. Kawa działa też antyoksydacyjnie.

Ponadto kawa poprawia pamięć krótkotrwałą, a dzięki zawartości kofeiny znosi uczucie zmęczenia, działa pobudzająco, zwiększa motywację, wspiera spostrzegawczość i poprawia samopoczucie. Regularne picie kawy poprawia perystaltykę jelit, a także zapobiega odkładaniu się blaszki miażdżycowej w naczyniach krwionośnych. Dzięki temu chroni m.in. przed miażdżycą i innymi chorobami układu naczyniowego.

Kawa na odchudzanie

Jeśli planujesz zrzucić kilka kilogramów, nie odmawiaj sobie aromatycznego czarnego napoju! Kawa na odchudzanie działa na trzy sposoby:

Przyśpiesza metabolizm. Kawa rozpoczyna lipolizę tłuszczów. Dzięki temu organizm jest lepiej przygotowany do redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej.

Dodaje energii. Tak potrzebna energia dostarczona przez kofeinę zwiększa motywację do regularnych ćwiczeń. Zwiększona czujność umysłu sprawi, że będziesz bardziej aktywny w różnych aspektach życia.

Hamuje apetyt. Oczywiście nie chodzi o to, by pić kawę zamiast jeść posiłki. Jednak wypita po śniadaniu kawa stłumi ochotę na podjadanie między posiłkami.

Aby skorzystać z tych dobroczynnych właściwości, trzeba pić odpowiednią kawę w odpowiedni sposób. Najlepsza kawa na odchudzanie to kawa czarna, szczególnie arabika, najlepiej z ekspresu. Unikaj jednak słodzenia jej, dodawania śmietanki czy pianki – zarówno cukier, jak i wszelkie inne takie dodatki nie sprzyjają odchudzaniu.

Ile mogę schudnąć?

Pijąc 4 filiżanki czarnej kawy dziennie, możesz stracić dodatkowo nawet do 200 kcal. Oczywiście samo picie tego napoju nie przyniesie takiego efektu. Jeśli chcesz schudnąć, musisz regularnie ćwiczyć – minimum 3 razy w tygodniu po 40 minut. Pamiętaj też o zdrowej, zbilansowanej diecie nastawionej na redukcję tkanki tłuszczowej. Kawa nie jest cudownym środkiem na odchudzanie – działa wspomagająco, pod warunkiem, że dokładasz starań, by rzeczywiście zmniejszyć swoją wagę!

Kawę na odchudzanie najlepiej pić godzinę po przebudzeniu, a także pół godziny przed każdym treningiem. Wtedy najlepiej skorzystasz z jej dobroczynnych właściwości.

Na co trzeba uważać?

Choć kawa ma wiele dobroczynnych składników, wykazuje też pewne negatywne skutki dla naszego organizmu. Przede wszystkim powinny ją ograniczyć osoby chore na serce i nadciśnienie. Kawa podnosi ciśnienie tętnicze – przy zaawansowanych schorzeniach kardiologicznych, zbyt duża ilość kawy może doprowadzić do zawrotów głowy, a nawet do palpitacji serca!

Na kawę powinny też uważać osoby chore na anemię – wypłukuje ona żelazo i białko z organizmu. Takie osoby muszą ograniczyć spożycie kawy do jednej filiżanki dziennie. Podobnie kobiety w ciąży – substancje zawarte w kawie przenikają przez łożysko, należy więc maksymalnie ograniczyć picie czarnego napoju w tym czasie.

Ponadto kawa wypłukuje magnez i wapń z organizmu oraz działa moczopędnie, a co za tym idzie może spowodować odwodnienie. Dlatego pijąc kawę należy pamiętać o systematycznym uzupełnianiu niedoborów, np. poprzez suplementację, a także zapewnienie organizmowi właściwego nawodnienia. Nie tylko kawą i herbatą, ale też (a w zasadzie przede wszystkim) niegazowaną wodą mineralną.

Dodaj komentarz