Przewracasz się z boku na bok i nie możesz zasnąć? Budzisz się niewyspany i rozdrażniony? Czas zadbać o odpowiednią higienę snu! Zamiast sięgać po leki nasenne czy uspokajające lub (co gorsza!) po alkohol, poznaj najlepsze sposoby na zdrowy sen!

Zdrowy sen jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Pomaga radzić sobie z napięciem emocjonalnym i stresem, regeneruje komórki i wszystkie narządy, pomaga dotlenić mózg, reguluje ciśnienie krwi i poziom cukru, ale też wpływa na gospodarkę hormonalną. Niestety, wielu z nas ma problemy ze snem. Trudności z zasypianiem, nocne wybudzenia czy częste pobudki – to codzienność tysięcy Polaków. Jak radzić sobie z problemami ze snem bez medykamentów? Jakie są najlepsze sposoby na zdrowy sen?

Zadbaj o higienę snu

Problemy z zasypianiem i nocne pobudki często wynikają z nieregularności nocnego odpoczynku. W tygodniu śpimy po 5-6 godzin, a nagromadzone straty próbujemy „nadrobić” w weekend, odsypiając do południa. To błąd! Nieregularny sen to prosta droga do bezsenności. Tak naprawdę braków jednego dnia nie da się nadrobić drugiego. Nawet jeśli śpimy w weekend po 10 godzin, to jest to sen niskiej jakości. W rezultacie po tak długim odpoczynku wcale nie budzimy się wyspani.

Pomocne w dbałości o zdrowy sen są zasady tzw. higieny snu:

  1. Wstawaj zawsze o tej samej porze, nawet w weekend. Jeśli nastawiasz budzik na 7.00, mniej więcej około 23.00 zrobisz się senny.
  2. Nie próbuj zasnąć na siłę.
  3. Połóż się do łóżka, gdy tylko poczujesz senność.
  4. Nie przebywaj zbyt długo w łóżku. To miejsce na sen i ewentualnie aktywność seksualną, a nie na czytanie wciągającej książki czy zjadanie chipsów przed telewizorem.
  5. Unikaj bardzo ciemnych miejsc w dzień i bardzo jasnych w nocy.
  6. Przynajmniej na godzinę przed planowanym udaniem się do łóżka wyłącz telewizję, wycisz smartfona – po prostu przestań korzystać z urządzeń elektronicznych.
  7. Kolację zjedz 3 godziny przed snem, później co najwyżej lekką przekąskę.
  8. Ustaw zegarek poza zasięgiem wzroku w sypialni.

Już wprowadzenie kilku z powyższych sposobów na zdrowy sen wpłynie na jakość nocnego odpoczynku. Czym więcej z nich zastosujesz, tym lepiej się wyśpisz!

Aktywność sposobem na zdrowy sen

Lepiej śpią osoby, które są aktywne fizycznie. Najlepiej zmęczyć się późnym popołudniem lub wieczorem. Nie musisz jednak spędzać całych godzin na forsownych ćwiczeniach na siłowni. Wybierz trening aerobowy: bieganie, jazdę na rowerze, pływanie, Nordic Walking itp. Jeśli danego dnia nie możesz sobie pozwolić na taką aktywność, po prostu wybierz się na dłuższy spacer. Dzięki temu dotlenisz mózg i zapewnisz sobie lepszy sen!

Inne sposoby na zdrowy sen

Ciepła kąpiel, najlepiej z pachnącymi olejkami eterycznymi, pozwoli rozluźnić wszystkie mięśnie, obniży ciśnienie krwi i pomoże zapomnieć o stresach całego dnia.

Pomocne będą też ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe. Usiądź wygodnie na podłodze. Powoli wciągaj powietrze do płuc, zatrzymaj je tam przez chwilę, a następnie powoli wypuszczaj. Powtórz ćwiczenie kilka razy. Pozwoli to rozluźnić mięśnie i wpłynie na dotlenienie organizmu.

A co z lekami?

Jeśli zmagasz się z dużymi trudnościami ze snem, zapewne myślisz o zastosowaniu leków nasennych lub uspokajających, a może nawet już je stosujesz. Rzeczywiście, pomagają one zasnąć. Nie są jednak dobrym sposobem na zdrowy sen. Wprawdzie pomagają zasnąć, jednak sen ten jest niskiej jakości. W rezultacie wcale nie regeneruje organizmu tak, jak powinien. Pomimo przespanych 8 godzin w dzień możesz mieć problemy z koncentracją i zmagać się z rozdrażnieniem.

Podobnie z alkoholem. Lampka wina, drink czy kufel piwa pomagają się rozluźnić i zwiększając senność. Jednak sen po alkoholu nie jest zdrowym snem. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że wielu ludzi chrapie po alkoholu. Chrapanie to nic innego, jak utrudniony przepływ powietrza przez drogi oddechowe. Jeśli chrapiesz, twój mózg i cały organizm nie dostają tyle tlenu, ile potrzebują!

Zamiast leków wybierz np. herbatkę ziołową z melisy. Pomoże też szklanka ciepłego mleka, które wpływa obniżająco na ciśnienie krwi. Pomocne mogą też być suplementy na zdrowy sen. Wybieraj je jednak ostrożnie, najlepiej po konsultacji z lekarzem. Najlepsze są te zawierające wyłącznie składniki pochodzenia naturalnego.

Choć zdrowy sen wymaga nieco wysiłku, warto się postarać! Wypoczynek wysokiej jakości zapewni nam dobre funkcjonowanie w ciągu dnia, lepsze zdrowie i samopoczucie, a nawet… dłuższe życie!

1 Comment
  • Gabi
    says:

    Jeżeli chcemy aby nasz sen był dobry nie należy zapominać o materacu, jeżeli jest źle dobrany to nie tylko bedzie wpływal na nasz sen ale i na kondycje naszego kręgosłupa. Bardzo dobre są materace piankowe.

Dodaj komentarz